top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמשרד עורכי דין מליניאק

צוואה מנשלת - מוטב מוקדם מאשר מאוחר


סכסוכים משפחתיים עלולים להשפיע לרעה על כל בני המשפחה, ולא רק על אלו שהם צדדים קרובים לסכסוך.  

הסיבות מגוונות - החל ממחלוקות בנוגע לרכוש, יחסים עכורים בין בני זוג, קנאת אחים, פער דורות בין הורים לילדים, ועוד.

נוצרות אי הבנות, שמובילות לנתק בתקשורת, שגורם לכך שהסכסוך הולך ומסתבך, ולעיתים אף מתעוררים סכסוכים חדשים, וצדדים נוספים שמצטרפים גם הם, כך שהסכסוך עובר מדור לדור...

אנחנו נתקלות, לא אחת, במקרים מורכבים של סכסוכים ממושכים, שלמרבה האירוניה, בני המשפחה לא תמיד זוכרים את הסיבה לסכסוך, וגם לא בהכרח מוכנים לפתור אותו, אבל מבינים שהגיעו לצומת שמחייבת שינוי וקבלת החלטות.


צוואה מנשלת - מוטב מוקדם מאשר מאוחר- עו"ד מליניאק
צוואה מנשלת - מוטב מוקדם מאשר מאוחר

 

ממש לאחרונה, הגיע אלינו לקוח להתייעצות בעקבות סכסוך משפחתי, כשברקע, היחסים שלו עם אמא שלו. הוא סיפר לנו על נתק שקיים בינו לבין אימו, במשך שנים ארוכות, שנוצר בעקבות יחסים מעורערים בין אמא שלו לאשתו. גם עם אביוף, שנפטר לפני שנים רבות, הקשר היה קלוש. תוך כדי השיחה, ניתן היה להבין שגם יחסיו עם אחותו אינם טובים, ולמעשה כמעט אין לו קשר עם המשפחה שלו.

כשהתחלנו לשאול שאלות ולרדת לעומקם של דברים, כדי להבין את תמונת היחסים בתוך המשפחה, התברר שגם אשתו וגם הילדים שלו, לא בקשר עם המשפחה שלו.

בנוסף, נתגלה שיש כבר סימנים לדמנציה בהתנהגות של אמא שלו, ושאחותו מתגוררת בסמוך אליה, והיא זו שעוזרת לה ומטפלת בה.

הוא הגיע אלינו כדי להבין את מצבו המשפטי, לאור החשש שמקנן בו, שעל רקע הקרע במשפחה, מצבה הרגיש של אמא שלו, והקירבה הפיזית והרגשית של אחותו אליה - אמא שלו תנשל אותו מכל רכושה.

 

הסיפור הנ"ל משקף תרחיש אידיאלי של התמודדות עם משבר צפוי -

הלקוח מגיע מבעוד מועד, מספר את הסיפור המשפחתי, אנו ממפים את הסיטואציה המשפחתית, ויכולים לתת ייעוץ, שמטרתו לנהל את היחסים המשפחתיים באופן מושכל, ואולי בדרך זו, גם לתקן טעויות שנעשו בעבר.

אבל לצערנו לא כך התגלגלו הדברים...

הלקוח הגיע מאוחר מדיי - הוא הגיע רק אחרי שאמא שלו נפטרה, במהלך ימי השבעה.

הוא כבר הבין מאחותו שיש צוואה, ושהיא הזוכה היחידה בכל הרכוש!

בשלב זה, הדרכנו את הלקוח לעשות פעולות מיידיות, כמו למשל -

·       לשוחח עם בני המשפחה, ולקבל כמה שיותר מידע

·       להודיע לבנקים ולגופים פיננסיים נוספים על הפטירה, כדי למנוע משיכת כספים שלא כדין

·       לבדוק האם קיימות צוואות קודמות

וזאת, כדי לקבל החלטה - האם להגיש התנגדות לצוואה, ולפתוח במאבק ירושה בינו לבין אחותו, בכפוף להבנת הסיכונים והסיכויים שכרוכים בפתיחה בהליכים משפטיים.

 

לאור הנתק המשפחתי הממושך, ללקוח לא היה מספיק מידע, שניתן להיעזר בו כדי לבסס התנגדות לצוואה, והוא אף חשב שהשגת המידע הרלוונטי, תהיה בעייתית, עד כדי בלתי אפשרית.

הואיל והסיכוי להצליח בהתנגדות לצוואה, לא היה גבוה, הלקוח העדיף לוותר.

 

מהניסיון שלנו, ניתן לתקוף כל צוואה, אך אין וודאות לגבי סיכויי ההצלחה.

בן משפחה שנקלע לסיטואציה של צוואה מנשלת, לא יכול להתמודד עם העלבון, הכעס, והצורך שלו ב- "תיקון". ולכן, אלו בדיוק המקרים בהם יש וודאות גבוהה לסכסוך ירושה, כלומר - פתיחה בהליכים משפטיים, שיתנהלו במשך שנים.

עצת הזהב:

ככל שמתייעצים בשלב מוקדם יותר של המשבר, כך יהיה טווח גדול יותר של פתרונות - גם ברמה המשפחתית וגם ברמה המשפטית, וסיכויי ההצלחה יעלו.

​​

כתבה זו היא חלק מסדרת כתבות שעוסקת ב- ציר הזמן של חיי המשפחה. 

על ציר הזמן של חיי המשפחה, כחלק מן השגרה, אנחנו ממליצות לבצע מהלכים שקשורים לתחזוקה שוטפת, דהיינו - להסדרה בין דורית, שכוללת, בין השאר, ייפוי כוח מתמשך, צוואות, הסכמים משפחתיים, ועוד.

מדובר בתהליכים אשר מצריכים מכל אחד מאיתנו - לעצור. לחשוב. לתכנן.

זה לא פשוט, ולפעמים אפילו מלחיץ, אבל - התוצר הסופי ישרת את המשפחה למשך שנים ארוכות. 

 

לקריאת כתבות נוספות בסדרה:

הסכם חלוקת עיזבון - בדיוק בזמן

 

משרד עורכי דין מליניאק עוסק בייעוץ משפטי - למשפחה, לדורותיה, תוך התאמה לכל שלב משלבי החיים, לרבות טיפול בסכסוכים וייצוג בבתי משפט.

יש לנו ניסיון רב בתהליכים של הסדרה בין-דורית, באמצעות הסכמים משפחתיים לסוגיהם, וכמובן באמצעות ייפויי כוח מתמשכים, צוואות והסכמי חלוקת עיזבון.

ומעל לכל יש לנו הבנה עמוקה בסיטואציות משפחתיות מורכבות, אנו פועלות קודם כל מנקודת המבט של טובת המשפחה, לצד התייחסות לפן הכלכלי, ונותנות ללקוחותינו ייעוץ מקצועי, תוך שמירה על סודיות ובזמינות גבוהה.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 צפיות0 תגובות
bottom of page