top of page

ניהול עיזבונות

משרדנו עוסק במתן ייעוץ משפטי למוסדות ציבור, אשר עוסקים, בין השאר, בתחום החינוך האקדמי - מוסדות להשכלה גבוהה, בתחום המדע והרפואה - מוסדות שעוסקים במחקר מדעי, בתחום הרווחה - מוסדות שעוסקים בתמיכה בבעלי מוגבלויות.
לאורך השנים, אנו מייצגים אותם בבתי משפט, במסגרת מאבקי ירושה, בהליכי התנגדות לצוואה, בתביעות כנגד עיזבונות, בהליכים בנושא הקדשות, ועוד. 
כמו כן, במשרדנו מתנהלים עיזבונות שכוללים רכוש רב ואף מורכב, בארץ ובחו"ל, והזוכים בהם הינם מוסדות ציבור. תחילתו של הטיפול הינו ייצוג בהליכי התנגדות לצוואה, שלאחריהם - מגיע שלב ניהול העיזבון. 

 

תפקידו של מנהל העיזבון
עיזבון הוא כל הרכוש - נכסים, זכויות וחובות, אשר היו לאדם במועד פטירתו.
תפקידו של מנהל העיזבון הוא איתור וכינוס נכסי העיזבון, תשלום חובות, איתור יורשים, ניהול הנכסים הדורשים ניהול שוטף, כמו למשל נכסים להשכרה, ביצוע פעולות מימוש, פיקוח על פעולות הנצחה, ניסוח הסכמי חלוקת עיזבון, ולבסוף - חלוקת יתרת העיזבון בין היורשים.
בנוסף, במידה ויש צורך בניהול הליכים משפטיים בשם העיזבון, הם יתנהלו באמצעות מנהל העיזבון. 
פעילותו של מנהל העיזבון משולבת בשיח ושיג קבוע גם גורמי פיקוח ממשלתיים, כמו - בית המשפט לענייני משפחה, האפוטרופוס הכללי, ורשם ההקדשות. הפיקוח כולל מעקב שוטף, בדיקה, ובקרה על כל הדיווחים שנדרשים, הן מן המוסד הציבורי וכן ממנהל העיזבון.

 

באלו מצבים ניתן לבקש למנות מנהל עיזבון?
•    קיימת הוראה בדבר מינוי מנהל עיזבון בצוואה
•    ריבוי יורשים או ריבוי נכסים
•    קיים בין היורשים יורש שאינו כשיר משפטית
•    קיים בין היורשים יורש שהינו מוסד ציבורי
•    כאשר ההליכים להוצאת צו ירושה/קיום צוואה צפויים להימשך זמן רב - למשל, כשמוגשת    התנגדות לצוואה,  כשיש  יורשים קטינים ומתמנה

     אפוטרופוס לדין

 

ניהול הליכים משפטיים בשם העיזבון
לא אחת, נדרש מנהל העיזבון לנהל הליכים משפטיים, כמו למשל -
ייצוג בהליכי בקשה לצו קיום צוואה או התנגדות לצוואה, המשך ניהול הליך משפטי במקום מוריש שנפטר, הגשת תביעות כנגד גורמים אשר היו חייבים כספים למוריש עוד בחייו, התגוננות מפני תביעות חוב של נושים שטוענים שהמוריש נותר חייב להם כספים, ומפני קרובי משפחה שטוענים לזכויות מכוח חוק הירושה, כמו - תביעות למזונות מן העיזבון, אשר עלולות, במקרים מסויימים, לרוקן את העיזבון מנכסיו.
מדובר בהליכים משפטיים מורכבים ואינטנסיביים, ולא רק מבחינה משפטית, אשר במהלכם נחשפת מערכת אישית-משפחתית של הצד שכנגד, שיש בה כדי להשליך גם על ההחלטות המקצועיות.

 

ביצוע עסקאות מקרקעין בשם העיזבון
מוסדות ציבור אשר זוכים בנכסי מקרקעין, פועלים למימוש הזכויות שלהם, באמצעות מכירת הנכסים.
עריכת עסקאות מקרקעין עבור מוסדות ציבור, במסגרת ניהול עיזבון, מצריכה גם טיפול בנושאי מס שבח והיטל השבחה, על כל הכרוך בכך, לרבות ובמיוחד הפטורים המיוחדים  למוסדות ציבור. 
בדרך כלל העסקאות הללו מתבצעות בהליך של "מעין מכרז" ומנהל העיזבון מנהל את העסקאות מראשיתן: הכנת מסמכי המכירה, לרבות הסכם מכר מותנה, פרסום בציבור, קבלת הצעות, מציאת הקונה הטוב ביותר, פנייה לבית משפט לקבלת אישור, ולבסוף, ביצוע העסקה עצמה, החל משלב הסכם המכר ועד לרישום הזכויות ע"ש הקונה בטאבו.

 

משרד מליניאק מתמחה בייעוץ משפטי למוסדות ציבור, אשר נדרשים לפעול למיצוי מירבי של זכויותיהם - כזוכים עפ"י צוואה, שכן הציבור בכללותו נהנה מזכויות אלה.
נדרשת מאיתנו ראייה רחבה, אך מדויקת, של מכלול האינטרסים המוסדיים, שמירה על המוניטין המוסדי, והקפדה על שקיפות. הליווי המשפטי כולל דיווחים שוטפים ומפורטים, באופן שמאפשר תהליך דינמי של קבלת החלטות משותפות.
אנו נותנים ללקוחותינו ייעוץ מקצועי, תוך שמירה על סודיות ובזמינות גבוהה.  

 

bottom of page