top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמשרד עורכי דין מליניאק

צוואה מתגלגלת

לאחרונה, נפגשנו עם לקוחות של משרדנו - בני זוג, בתחילת שנות ה- 60 לחייו, שהגיע אלינו לראשונה לפני כ- 5 שנים, כדי לעשות צוואות, בעקבות ירושה גדולה שקיבלו, ששינתה את מצבם הכלכלי באופן משמעותי.

בצוואות שלהם הם קבעו הורשה דו-שלבית:

בשלב הראשון - בן הזוג הנותר בחיים יקבל את כל הרכוש, ללא שותפויות עם הילדים.

בשלב השני - לאחר פטירת בן הזוג השני - הילדים יקבלו את מה שיוותר מהרכוש.

כעת, הם מבקשים לשקול האם לעדכן את הצוואות שלהם, בעקבות שינויים שחלו בחיים שלהם;

אחד מהילדים שלהם שקע בחובות, בעקבות עסק שכשל, והם החליטו לתת לו כספים רבים, חלק כמתנה וחלק כהלוואה, כדי לעזור לו.

הואיל ומדובר במהלך משפחתי-כלכלי משמעותי, יש צורך לבדוק האם ניתן לשקף אותו גם בצוואה.

 


אפשר לשנות צוואה בכל עת

צוואה משקפת, קודם כל, את המצב האישי והמשפחתי בעת עריכתה. בנוסף, עו"ד לענייני ירושה, שמתמחה בתחום ויש לו ניסיון, יוכל לעזור ללקוחותיו לצפות חלק מתרחישי העתיד, לתת להם ביטוי בצוואה, וכך להתייחס גם לשינויים שצפויים במהלך החיים.

במסגרת הייעוץ שאנו נותנות בתחום הצוואות, אנו ממליצות ללקוחות - לחזור ולקרוא, מידי פעם, את הצוואה, כדי לבדוק האם היא עדיין מתאימה לאורח החיים שלהם, לרצונות שלהם, לתהפוכות שעוברות על המשפחה, ובמקרה הצורך - לתקן, לעדכן ולבצע את ההתאמות הנדרשות.

 

מענק פטירה

אחת השאלות שאנו שואלות לקוחות, במסגרת תהליך עריכת הצוואה, היא - האם הם רוצים לשלב את הילדים כיורשים, כבר בשלב הראשון - כשאחד מבני הזוג עדיין בחיים.

המשמעות הינה, שבן הזוג הנותר בחיים יקבל את מרבית העיזבון, והילדים יקבלו, במקביל, סכום כסף כלשהו, אותו אנו נוהגות לכנות כ- "מענק פטירה".

יש לזכור, כי החלוקה הנ"ל, בין מרבית הרכוש לבן הזוג, לבין סכום קצוב לילדים, מבוססת על המצב הרכושי של ההורים בזמן עריכת הצוואה, ויש בה גם מרכיב של ציפייה מסויימת לעתיד.

התשובה לשאלה אינה מובנת מאליה, ולקוחות רבים מתלבטים לגביה לא מעט, בעיקר בכל מה שקשור לשיקולים כלכליים:

·    המצב הכלכלי של ההורים צריך לאפשר מהלך שכזה, שכן המטרה של צוואות הדדיות הינה, בראש ובראשונה, להבטיח את בן הזוג הנותר בחיים, בשגרה ובמשבר.

לכן, יש לבדוק על איזה סכום כסף ניתן "לוותר" בלי שזה יבוא על חשבון רמת החיים והביטחון הכלכלי של בן הזוג הנותר בחיים.

·    המצב הכלכלי של הילדים הוא גם שיקול; אם הם לא זקוקים לעזרה, אז הם יכולים "לחכות בסבלנות" לשלב השני. אך לעיתים ל"מענק הפטירה" יכולה להיות השלכה ישירה על רמת החיים שלהם - היכולת שלהם לקנות דירה או לשפר דיור / להקים עסק / להחזיר הלוואות וכד', וככל שיקדימו לקבל כספים, כך יפיקו מהם תועלת גדולה יותר.

 

מנקודת המבט שלנו, בכפוף לבדיקה מדוקדקת של המצב הרכושי של בני הזוג, יש כאן הזדמנות להגן על הילדים ולהבטיח אותם ואת עתידם.

אנו מציגות ללקוחות את הדילמה:

לפעול עפ"י ההסדר הקבוע בחוק הירושה - הרכוש מתחלק באופן שווה בין בן הזוג לבין הילדים.

או - לערוך צוואה הדדית שמורישה בשלב הראשון רק לבן הזוג, ומשמשת בטוחה להורשה עתידית לילדים, אך מסתמכת על בן הזוג הנותר בחיים, שישמור על הרכוש ולא יבזבז אותו או יעביר לצדדים שלישיים.

או - לאמץ את 'שביל הזהב' שאנו מציעות; בן הזוג מקבל את רוב הרכוש, ובמקביל הילדים מקבלים סכום כסף. כך ניתן להשיג את כל המטרות - להבטיח את מצבו הכלכלי של הנותר בחיים, לעזור לילדים בשלב מוקדם של חייהם, ולשלוט בצורה טובה יותר ברכוש המשפחתי.

 

משרד עורכי דין מליניאק  עוסק בייעוץ משפטי - למשפחה, לדורותיה, תוך התאמה לכל שלב משלבי החיים, לרבות טיפול בסכסוכים וייצוג בבתי משפט.

יש לנו ניסיון רב בתכנון העברת עושר בין-דורית, באמצעות הסכמים משפחתיים לסוגיהם, וכמובן באמצעות צוואות והסכמי חלוקת עיזבון.

ומעל לכל יש לנו הבנה עמוקה בסיטואציות משפחתיות מורכבות, אנו פועלות קודם כל מנקודת המבט של טובת המשפחה, תוך התייחסות לפן הכלכלי, ונותנות ללקוחותינו ייעוץ מקצועי, תוך שמירה על סודיות ובזמינות גבוהה.


34 צפיות0 תגובות
bottom of page