top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמשרד עורכי דין מליניאק

ציר הזמן של חיי המשפחה- מסע בין אירועים משמעותיים לבין כלים משפטיים

החיים רצופים חוויות ואירועים משמעותיים, ציפיות ואכזבות, הצלחות וכשלונות, הן ברמה האישית והן ברמה המשפחתית. בתוך כל אלה, כרוכים, לעיתים, אתגרים משפטיים, ולכן חשוב להכיר את הפתרונות המעשיים שעומדים לרשותנו, ומאפשרים התמודדות מיטבית.

ציר הזמן של חיי המשפחה נועד לשמש כמדריך, הוא מחלק את חיינו לשלבים שונים, ומציג את האירועים המשמעותיים ביותר בכל שלב, כמו גם את הכלים המשפטיים הרלוונטיים.




הליווי המשפטי לאורך ציר הזמן של חיי המשפחה

על ציר הזמן יש צמתים חשובים, בהם עולה צורך מיוחד לדאוג לרווחת המשפחה, כמו גם לגורל הרכוש - לקראת נישואין,לצורך תמיכה בילדים, במהלך הליך גירושין או לאחריו, על רקע סכסוך בתוך המשפחה, בעקבות 'זכייה' ברכוש רב, כהכנה לקראת הגיל השלישי, וכו'.



   

  • בשלב של מיסוד הזוגיות ו/או והמעבר למגורים משותפים - עומד על הפרק הסכם ממון, במסגרתו בני הזוג מסכימים מראש, איך יתנהלו יחסי הממון ביניהם במהלך הקשר הזוגי, וכיצד יתחלק הרכוש במקרה של פרידה. הסכם ממון חשוב בסיטואציה בה כבר קיים חוסר איזון כלכלי בין בני הזוג, או שיש צפי לכך בעתיד הנראה לעין. ובניגוד לדעה הרווחת, לא רק בעלי הון גדול זקוקים להסכם ממון. לעיתים, יש צורך ממשי להגן דווקא על רכוש שאינו רב - סכום כסף שנחסך, דירה שהתקבלה במתנה או בירושה, נכסי קריירה ומוניטין, ועוד. 

  • בשלב שלפני רכישת דירה, כאשר ההורים מעורבים ורוצים לעזור לילדים - יש לשקול הסכם מתנה או הסכם הלוואה, וזאת כדי להבטיח, קודם כל, את זכויותיהם של ההורים המשקיעים, כך שלא ימצאו את עצמם נלחמים על כספי החסכונות שלהם שהושקעו בדירה, בעוד בני הזוג נמצאים בהליך של פרידה.

  • בשלב של ערב יציאה לפנסיה - יש לקבל החלטות בעניין העסק המשפחתי - מכירה לצד שלישי, או מהלך של העברה בין-דורית לדור הבא שכבר מעורב בעסק או שצריך להתחיל לשלב אותו לצורך העברת השרביט. כשמדובר בעסק משפחתי, שמהווה את עמוד התווך המשפחתי לכל דבר ועניין, הן מבחינה כלכלית וכן מבחינה רגשית, יש לבחור בדרך הנכונה להעברת העסק לדור הבא, כך שתתאים לסוג העסק ולאופי המשפחה. 

  • בשלב שבו המשפחה עוברת שינוי גדול, משבר או זעזוע, כמו למשל - שינו במצב בריאותי, סכסוך משפחתי, פטירה של קרוב משפחה, גירושין, זוגיות חדשה - נדרשת חשיבה לעניין הנחיצות של  צוואה או עדכון צוואה קיימת; תהליך של הכנת צוואה משקף את המצב האישי והמשפחתי בעת עריכתה, ומחייב חשיבה משפחתית מערכתית - היקף ואופי הרכוש, מצבו של כל יורש, וטיב היחסים בתוך המשפחה.

  • בשלב ההכנה לקראת הגיל השלישי, עולה צורך בהסדרה, מבעוד מועד, של השלב שבו עלול להתרחש אובדן כשירות, באמצעות ייפוי כוח מתמשך; נכנס לתוקף במצב של חוסר כשירות, דהיינו - מצב שבו אין הבנה ואין יכולת לקבל החלטות. גורמים שונים יכולים להביא למצב של חוסר כשירות, ולכן הוא עלול להיות רלוונטי בכל גיל: תאונה, מחלה, הליך רפואי אשר כרוך בסיכונים, דמנציה. במסגרת ייפוי כוח מתמשך, אפשר לפרט הנחיות מקדימות למיופה כוח, וכך - לשלוט בגורלנו, ולהבטיח את רצונותינו ותפיסת עולמנו. מיופה הכוח יכול, בכפוף להנחיות המקדימות, לפעול בכל העניינים: רכושיים, רפואיים ואישיים.

  • בשלב שבו מתרחשת פטירה במשפחה, יש לפעול להוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה, ולשקול האם יש צורך בעריכת הסכם בין יורשים; מאפשר ליורשים, בין עפ"י דין ובין עפ"י צוואה, לחלק ביניהם את הרכוש, עפ"י הבנתם ושיקול דעתם. בהקשר זה יש לזכור, שהסכם בין יורשים יכול להיות רלוונטי כשאין צוואה, וגם כשיש צוואה, וזאת ככל שהצוואה לא מחלקת רכוש ספציפי ליורש ספציפי, ונוצרות שותפויות בין היורשים. באופן טבעי, ליורשים שונים יש אינטרסים שונים, ולעיתים אף מנוגדים. עלולות להיווצר מחלוקות, אשר יפריעו להליך מימוש הרכוש, או, גרוע מכך, יצריכו פנייה לבימ"ש. מדובר בצומת חשוב ביותר, שבו צריך לעצור ולחשוב. להתייעץ עם אנשי מקצוע - עורך דין ויועץ פיננסי, לפני עשיית פעולות כלשהן. לעיתים פעולה לא נכונה, בזמן הלא נכון, עלולה לגרום, חלילה, לנזק או הפסד. ניתן למנוע זאת באמצעות תכנון מוקדם ועשייה מחושבת.


משרד עורכי דין מליניאק הוא משרד בוטיק משפחתי, המתמחה בייעוץ וליווי משפטי למשפחות בכל שלבי החיים. אנחנו מאמינות בייעוץ משפטי שמותאם אישית לצרכים הייחודיים של כל לקוח, תוך התחשבות בצרכים האישיים והרגשיים, בשיקולים המשפחתיים ובאינטרסים המשפטיים. 


הגישה שלנו:

  • התאמה אישית: אנחנו מבינות שכל משפחה היא ייחודית, ולכן הייעוץ המשפטי שלנו מותאם אישית לצרכים ולרצונות הספציפיים שלכם.

  • מקצועיות: צוות המשרד מורכב מעורכות דין מנוסות ומקצועיות, בעלות ידע נרחב בדיני משפחה וירושה.

  • רגישות: אנחנו מודעות לכך שעניינים בתוך המשפחה הינם רגישים ומורכבים, ולכן אנחנו מתייחסות לכל לקוח בכבוד וברגישות.

  • מניעה: אנחנו מאמינות ב- "משפט מניעתי" - ליווי וייעוץ משפטי, לא רק בעת משבר או סכסוך, אלא מראש לצורך מניעתו, וכתכנון עתידי מחושב וארוך טווח. גישה זו מאפשרת לנו למנוע סכסוכים מראש או לפחות לצמצם את היקפם.



55 צפיות0 תגובות
bottom of page